Samenvatting: Het recept voor een succesvolle commercial

Recept voor een hoge recall

Ingrediënten

  • Zorg voor een commercial die een herkenbare situatie oproept
  • Zorg dat de boodschap makkelijk te begrijpen is en belangrijk is voor veel mensen
  • Zorg voor een duidelijke link met het product

Benodigdheden

  • Zorg voor een rustige sfeer, met een gesproken slogan en een rustige stem

Recept voor hoge waardering

Ingrediënten

  • Zorg voor een commercial die relevant, overtuigend, origineel en vernieuwend is
  • Diverse emoties kunnen werken (blijdschap, maar ook bezorgdheid)
  • Voorkom irritatie (bv door humor)

Benodigdheden

  • Muzikale elementen (soundlogo, jingle/slogan)
  • Een gesproken slogan zorgt voor een hogere waardering, een gezongen slogan kan tot irritatie leiden

Recept voor hoge impact

Ingrediënten

  • De commercial moet met name: relevant, origineel en overtuigend zijn
  • Verschillende emoties kunnen werken op impact te creëren, met name vreugde (blij en opgewekt) en verbazing (verrast)

Benodigdheden

  • Zorg dat het merk vaak wordt genoemd, met name in het begin van de commercial
  • Het persoonlijk aanspreken van de luisteraar werkt positief, maar voorkom snel spreken en het gebruik van meerdere stemmen.
  • Zorg dat de commercial een trigger bevat om naar de winkel (fysiek of webshop) te gaan (bv. met behulp van muzikale elementen)

Hoe scoort jouw commercial op deze belangrijke KPI's?

Test GRATIS door middel van onze pre-test (Pre Air) hoe je nieuwe commercial scoort op alle KPI's en ondersteunende elementen die in deze tool worden besproken.